torsdag 19. januar 2012

Safari - del 2: Katja Tjuta og King's Canyon

Rundt Katja Tjuta (også kalt The Olgas) gikk vi tur i nydelige omgivelser. Vi gikk inn mellom fjellene før vi klatret i lett stigning inn til noe som het Valley og Winds. Deilig da vi kom til toppen: friskt og "windy". Er veldig glad for at det ikke var nærmere 40 grader på denne turen, det kunne blitt vel hett for oss nordboere. Fantastiske fjellformasjoner og frodig natur, samt en godt informert og engasjert guide gjorde dette til en kjempetur.

Valley of Winds

Siste dagen gikk turen til King's Canyon. Nye 6 timers kjøring til camp. Her gikk fotturen vår rundt hele den flotte dalen. Dette ble nok høydepunktet på hele safarien. Fjellandskapet var veldig ulikt våre egen fjell. Her har lag på lag med sand pakket seg sammen gjennom millioner av år, og har blitt dannet til en fjellformasjon lik Grand Canyon. Fargene og platåene var spektakulære. For en gammel "cowboy- og indianerentusiast" var dette det perfekte omgivelser for både god gammeldags cowboy-og-indianerlek og en skikkelig Clint Eastwood-film! Det å begynne å forklare naturen her, er nesten umulig. Fjellene kan nesten se ut som knekkebrød som er stablet oppå hverandre på en litt uryddig måte.  Fargene er en blanding av rødt og terracotta.

Etter en ganske bratt og pulserende start, kom vi nærmt toppen. Her begynte vi å gå rundt Canyonen. Ikke så mye vegetasjon på toppen, men noen busker og trær var det. Det ble mye klatring opp og ned. Kom inn i områder som så ut som naturlige kolosseumer, klargjorte for neste oppsetning! Helt fantastisk. Klatret ned i en liten oase som ble kalt Garden of Eden: Frodig, fredfullt, deilig fuglekvitter- her senket både puls og skudrer seg.

Garden of Eden

GØY PÅ TUR:
Sander spiller didgeridoo, og får det til!!

Petter: "Lover du å ikkje shoppe mer på denne turen?"
Anette: "Ja, eg lover, eg lover..."

Vel tilbake i Alice Springs hadde vi tilbakelagt omtrent 2200 km! Utslitt og veldig fornøyd tok vi farvel med våre fantastiske to guider Linc og Rikki:

En liten guttegreie til slutt:

Dette er et såkalt "roadtrain". De kan bli opp i 78 m, denne var 53 m lang... Helt sykt!